![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Schepen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Westlander “De Twee Gebroeders”
De Twee Gebroeders is een ijzeren westlander gebouwd omstreeks 1920 welke werd gebruikt om paardenmest voor de tuinbouw vanuit Delft naar diverse plaatsen in het Westland te vervoeren. Afhankelijk van het weer werd dit dan wel zeilend, bomend of jagend gedaan. In de volksmond werd hij ook wel de Delftsche-paardenmestpraam genoemd. Naast paardenmest werd hij ook gebruikt om tuinbouwproducten naar de veiling te vervoeren. Omstreeks 1948 is hij van zeil ontdaan en voorzien van een 2-cilinder motor van het merk Penta, welke tot op de dag van vandaag nog dienst doet. In 1984 is hij in de Noordvliet gezonken, waarna hij door een liefhebber weer in oorspronkelijke zeilende staat is terug gebracht. Het vrachtruim is omgebouwd om met een gezelschap van maximaal 12 personen een actief dagje nostalgisch te genieten van een stukje Hollandse historie!
De Ronde Vener is het grootste schip van de vloot. In het begin van de vorige eeuw werd ze voornamelijk gebruikt om turf en bollen mee te vervoeren. Door haar hogere vrijboord en lengte had het schip vroeger een ruimer vaargebied, wat bij uitzondering tot boven Amsterdam strekte. Mede door het formaat van De Ronde Vener en het afgesloten ruim wordt een tocht door iedereen al snel als lekker actief ervaren. Het schip heeft plaats voor zowel de actieve deelnemer als de rustige genieter en kan maximaal 12 personen doen laten genieten van een heerlijke dagje op het water.
Er bestaat waarschijnlijk geen ander Zuidhollands scheepstype waarvan de grote aantallen die ervan gebouwd zijn en de mate van bekendheid die het geniet, in een zo grote wanverhouding staan als de Kagenaar. Het type werd 'uitgevonden' en gebouwd met de opkomst van de ijzerbouw van Nederlandse binnenschepen aan het eind van de negentiende eeuw. Van dit type schepen zijn er vele honderden gebouwd, vermoedelijk was hun aantal groter dan dat van de Westlander. De Kagenaar werd in en rondom de bollenstreek gebruikt voor het vervoer van bloembollen, groenten, zand en mest. De Zwaan is in 1994 na een grondige restauratie in de vaart genomen als zeilend passagiersschip.
“Het Bokje” is het zeldzaamste schip uit de vloot. Door haar ongewone spriettuig heeft het veel bekijks en is er wat extra behendigheid van de schipper nodig. Het type verklapt ook het voornaamste vaargebied van Het Bokje. In en rondom de stad Utrecht werd ze aan het begin van de vorige eeuw veelal gebruikt voor vervoer van landbouwproducten en turf. Gelijk aan westlander “De Zwaan” is het vrachtruim half geopend wat een heerlijke zitplaats heeft gecreëerd voor 12 personen. In de winter van 2009/2010 is bovendeks groot onderhoud gedaan aan het schip waardoor ze weer optimaal geschikt is om een dagje nostalgisch te genieten van een stukje Hollandse/Utrechtse historie!
De Velenturf is naast het enige niet zeilende schip in de vloot ook het jongste schip. Sinds 1950 heeft ze met haar 10 meter lengte dienst gedaan in het vervoer van groente,fruit en later voornamelijk personen! Sinds enige jaren behoord dit schip tot de vloot van Niekens. Met de originele SaMoFa dieselmotor uit 1950 kan een groep van maximaal 12 personen door de kleine vaartjes van de Vinkeveense Plassen rond gevaren worden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
____________________________________________________________________________________________________ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Ook dat is Niekens" Copyright Niekens 2010 |